Har du spørgsmål til aktier og dine fordele som aktionær i Danske Hoteller?
Forneden finder du en liste over de mest stillede spørgsmål vedrørende aktier i Danske Hoteller.
Fandt du ikke svaret, som du ledte efter?
Kontakt os på investor@ danske-hoteller.dk
Din profilside kan du tilgå via linket her:
Hvordan kan jeg bruge min rabat på mad og drikke?
Via din profilside kan du se din nuværende rabat, som du blot skal fremvise til personalet i restauranten. Er det ikke muligt at fremvise profilsiden, kan du oplyse dit navn og mailadresse til personalet, som kan søge dig frem i systemet.
Din rabat fremgår også af dine aktionærkuponer, som ligeledes kan fremvises til personalet.
Bemærk: Rabatten på mad og drikke er personlig. Du skal derfor selv være en del af selskabet for at opnå rabatten.
Hvis du videregiver en aktionærkupon til en anden, vil denne person ikke have ret til rabat i restauranten.
Jeg har lige modtaget mine aktionærfordele via mail. Hvad sker der, hvis jeg kommer til at miste mailen?
Selvom du af en eller anden grund mister mailen, hvor dine er aktionærfordele er vedhæftet, kan du altid finde dem igen via din profilside.
Du kan logge ind her.
Må jeg give mine aktionærfordele til en anden person - og hvordan gør jeg?
Du må gerne give dine aktionærkuponer til en anden person. Bemærk dog, at rabatten på mad og drikke i restauranterne er personlig og ikke kan overføres til andre.
Sådan overfører du dine aktionærkuponer til en anden person:
- Log ind på din profilside: [Log ind her]
- Klik på "Overfør kupon"
- Indtast modtagerens e-mailadresse og evt. en lille hilsen
- Modtageren vil derefter få en e-mail med de overførte kuponer
Kuponerne sendes direkte til modtageren via e-mail. Det er derfor ikke et krav, at modtageren har en profilside eller på anden måde er tilknyttet Danske Hoteller A/S.
Skal jeg selv printe og medbringe mine aktionærkuponer?
Vores nye digitale system er delvist implementeret for at mindske miljøbelastningen. Derfor er det ikke et krav, at kuponerne medbringes i fysisk form.
For at bruge kuponerne skal du blot oplyse receptionen om kuponnummeret, som du finder på din profilside og på selve kuponerne.
Kuponnummeret består typisk af 4 tal og 4 bogstaver.
Jeg er aktionær, men jeg kan ikke få adgang til min profilside og har ikke modtaget mine aktionærfordele
Profilsiderne er tilknyttet jeres mailadresse. Har I fået ny mailadresse - eller ikke fået oplyst jeres mailadresse ved køb af aktier - skal I kontakte Danske Hoteller A/S via investor@ eller udfylde vores kontaktformular. danske-hoteller.dkSe her.
Vi vil herefter få registreret jeres mailadresse hurtigst muligt, så I kan tilgå jeres profilside og aktionærfordele.
Hvordan kan jeg se, hvor mange aktionærkuponer jeg har tilbage?
På din profilside kan du se en oversigt over alle dine kuponer. Under "status" vil det fremgå, om kuponen er gyldig, eller om den allerede er blevet indløst – samt på hvilket hotel den er indløst.
Står der f.eks. "2025" ud for en kupon, er denne kupon gyldig og kan bruges i hele 2025.
Kuponerne vil først blive markeret som "indløst", når personalet på hotellerne har registreret kuponnummeret. Kuponerne vil derfor ikke stå som "indløst", selvom der er blevet foretaget en online booking, hvor kuponnummeret er oplyst.
Bemærk, at ubrugte kuponer ikke kan overføres til et nyt kalenderår.
Jeg har for nyligt købt flere aktier/eller slået 2 af mine depoter sammen. Hvornår vil det fremgå på min profil?
I slutningen af hver måned vil vores system opdatere aktionærprofilerne med de nye depotoplysninger, som vores InvestorPortal har hentet direkte fra banken.
Ændringerne vil derfor være synlige på din profil i starten af den følgende måned.
Hvis du har problemer med at tilgå dine aktionærfordele online, eller hvis du foretrækker at modtage dem via post, kan du kontakte os på investor@ eller på danske-hoteller.dktlf. 4445 2720, og så hjælper vi gerne med at finde den bedste løsning.
Venligst oplys dit depot nr. og kontaktinformation ved henvendelsen, så vi hurtigt kan assistere dig.
Hvilke fordele kan jeg få som aktionær?
Som aktionær for du derfor tilsendt aktionærkuponer og fordelsrabat, som kan konverteres til billige overnatninger for 2 personer og rabat i hotellernes restauranter.
Se mere om fordelene her
Fra 2025 håndteres dine aktionærkuponer og fordelsrabat digitalt via din profilside.
Hvor meget udbetales der i udbytte?
Der udbetales udbytte både på A- og B-aktier. Hvert år kommer det til afstemning på Danske Hotellers ordinære generalforsamling. Udbyttepolitik, jf. side 51 i årsberetningen for 2023. Udbytte udbetales for de aktionærer, der har aktier pr. 31.12. Dvs. hvis man har købt aktier i maj 2024 i forbindelse med kapitaludvidelsen, udbetales der ikke udbytte til disse, da udbyttet er gældende for 2023 regnskabsåret.
Hvad er en aktionærkupon?
Ved brug af en aktionærkupon kan du få en overnatning inkl. morgenmad for 2 personer i et standard dobbeltværelse fra kr. 300,-. Oplys dit kupon ID/kort nr. på kuponen ved booking.
Bemærk: Du optjener ikke bonuspoint på aktionærovernatninger betalt med aktionærkupon.
Hvordan bruger jeg mine aktionærkuponer?
Aktionærovernatninger kan enten bestilles direkte på det hotel, du ønsker at benytte, eller online via https://www.danske-hoteller.dk/aktionaer/aktionaertilbud/. Husk her at oplyse kupon ID/kort nr. på kuponen i notefeltet ved angivelse af navn, adresse m.v. (aktionærovernatninger kan ikke bestilles via andre hotelportaler).
Kan jeg give en aktionærkupon til andre?
Ja, dine aktionærkuponer på billig overnatning kan du sagtens forære til familie, venner eller kollega. Overdragelsen sker pr. mail via din profilside. Du har samtidig mulighed for at skrive en kort hilsen til modtageren. Fordelsrabatten er dog forbeholdt aktionæren og ikke til udlevering til andre.
Hvad er fordelsrabat?
Fordelsrabatten giver mulighed for, når som helst at kunne spise a la carte i vores hotellers restauranter med rabat på den totale regning – inkl. drikkevarer (gælder ikke fest og selskaber). Rabat (%) gælder kun listepriser – ikke periodiske tilbud og ikke på ophold købt hos eksterne samarbejdspartnere og dealsites.
For at benytte fordelsrabatten skal profilsiden med fordelsrabat-angivelsen fremvises på hotellet. Evt. via login til din profilside med din mobiltelefon.
Bemærk: Du optjener ikke bonuspoint på restaurantbesøg, hvor du allerede har anvendt din fordelsrabat.
Hvor ofte modtager jeg aktionærfordelene?
Én gang om året. Aktionærfordelene udsendes pr. mail i december måned til dem, der er aktionær primo december i udsendelsesåret. Aktionærfordelene er gældende for et år ad gangen.
Antallet af kuponer er baseret på det samlede antal aktier, som du har primo december. Har du modtaget kuponer i forbindelse med aktiekøb ved kapitaludvidelse, vil det stadig være det samlede antal aktier ved årsskiftet, som er gældende for, hvor mange kuponer du er berettiget til i det følgende år.
Hvad er en fordelskategori?
En fordelskategori er vores inddeling af fordele baseret på antallet af aktier.
F.eks. fordelskategori 50-99 aktier, som giver 1 kupon på aktionærovernatning til kr. 300,- og fordelskort med 5% på regningen i restauranten (max. 4 personer). Se fordelskategorier med aktionærfordele her.
Jeg har købt flere aktier og er rykket op i fordelskategori. Hvornår kan jeg gøre brug af mine nye fordele?
Nye fordele ved oprykning i fordelskategori træder først i kraft fra det kommende år. Du vil herved først blive opdateret med ny fordelsrabat ved den årlige udsendelse af kuponer og fordelskort, som sker hver år i december. Fra 2025 udsendes fordelene digitalt.
Udsendelse af kuponer og fordelskort i forbindelse med kapitaludvidelser tager udgangspunkt i købet, som er sket i tegningsperioden. Dvs. har du i tegningsperioden købt 100 aktier, vil du modtage 2 kuponer og et fordelskort på 5% af regningen i restauranterne.
Optjener man bonuspoint på aktionærophold?
Det er ikke muligt at optjene bonuspoint på ophold med betaling af aktionærkupon.
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke får brugt alle mine kuponer i år?
Aktionærfordelene er gældende for et år ad gangen. Ubrugte kuponer/fordelskort kan ikke overføres til det følgende kalenderår.
Kan man bruge flere kuponer i træk, hvis man ønsker mere end én overnatning?
Ja, det kan du sagtens. Hvis du eksempelvis har to aktionærkuponer, kan du sagtens booke to sammenhængende nætter på det samme hotel.
Er der tidspunkter, hvor jeg ikke kan bruge min aktionærkupon?
Aktionærkuponer kan benyttes alle ugens dage. Der tages forbehold for udsolgte værelser og perioder, hvor det ønskede hotel holder lukket (f.eks. i forbindelse med helligdage). Der kan ligeledes være arrangementer på hotellet, hvor det ikke er muligt at bruge en aktionærkupon (f.eks. juleaften- og nytårsophold). Kontakt det ønskede hotel om muligheden herfor.
Er der weekendtillæg, når jeg bruger min aktionærkupon?
Nej, du bliver ikke opkrævet weekendtillæg, når du booker overnatning med en aktionærkupon.
Kan jeg bruge min aktionærkupon som delbetaling for et ophold eller arrangement (f.eks. nytårsophold)?
Nej, det er desværre ikke muligt at bruge som delbetaling. Du kan i nogle tilfælde bruge din aktionærkupon til at booke en overnatning i forbindelse med et arrangement på hotellet. Kontakt det ønskede hotel om muligheden herfor.
Har jeg adgang til wellness-afdelingen (på de hoteller, som har dette), når jeg bruger en aktionærkupon?
Ja, du har fri adgang til hotellernes wellnessafdeling, pool, sauna og andre wellnessfaciliteter under hele dit ophold.
Hvorfor kan jeg opleve at skulle betale opgraderingstillæg på mit aktionærophold?
Bemærk, at der i perioder kan opstå dage med ”få ledige/alt udsolgt” af standardværelser, hvorved I vil kunne opleve at blive tilbudt opgradering til en anden værelsestype mod betaling af opgraderingstillæg.
Hvordan køber jeg aktier i Danske Hoteller?
Kontakt John Olsdorf på mail jeo@danske-hoteller.dk for nærmere info. Du kan også udfylde vores online kontaktformular her. Så vender vi tilbage snarest muligt.
Er der omkostninger forbundet med aktiehandlen?
Nej, udover selve prisen pr. aktie der er ingen omkostninger for vores aktionærer i forbindelse med køb og salg af aktier i Danske Hoteller. Bankomkostningerne ligger hos Danske Hoteller A/S.
Er der et minimum for køb af aktier?
Ja, vi sælger desværre ikke under 100 aktier pr. handel, da der er væsentlige bankomkostninger forbundet med hver aktiehandel (for Danske Hoteller - ikke for dig, som ønsker at købe aktier).
Kan jeg købe aktier, når jeg ikke har et depot?
Nej, for at købe aktier er det nødvendigt at have et depot.
Min bank handler ikke med aktier. Hvordan kan jeg så købe aktier?
Det er ikke muligt at købe aktier, hvis du ikke har et depot. Hvis din bank ikke handler med aktier, kan du oprette et depot i en anden bank eller oprette et depot hos eksempelvis hos Nordnet.
Kan jeg købe aktier, selvom jeg bor uden for Danmark?
Ja, men du skal have depot i en dansk bank.
Hvorfor kan man ikke bruge et åbent pensionsdepot?
Da Danske Hotellers aktier er unoterede, gælder der særlige regler for investering med pensionsmidler. Kontakt din bank for at få oplyst hvilke regler, der gælder specifikt for dig.
Kan jeg opbevare min aktier i Coop Bank, Saxo Bank eller Lunar?
Coop bank, Saxo Bank og Lunar opbevarer ikke unoterede aktier. Det er derfor ikke muligt at benytte et depot i disse banker.
Hvordan kan jeg sælge mine aktier?
Send en mail til John Olsdorf på jeo@danske-hoteller.dk. Danske Hoteller tilbagekøber aktier i det omfang, at de kan genplaceres hos andre aktionærer. Kontakt John Olsdorf for den aktuelle kurs.
Kan jeg give/sælge min børn nogle af mine aktier?
Aktierne er frit omsættelige, dvs. aktierne kan sælges direkte til en anden køber, uden at det skal ske via Danske Hoteller. Kontakt egen bank med henblik på at sælge dine aktier til en anden køber.
Hvordan er aktionærfordelene bestemt?
Aktionærfordele vedtages hvert år af selskabets bestyrelse.
Hvor kan jeg se mine aktier?
Du kan se din aktiebeholdning i dit depot i din netbank.
Du kan kan også tilgå InvestorPortalen via linket her. Du logger ind med MitID.
Hvorfor kan man ikke bruge et åbent pensionsdepot?
Da Danske Hotellers aktier er unoterede, gælder der særlige regler for investering med pensionsmidler. Kontakt din bank for at få oplyst hvilke regler, der gælder specifikt for dig.
Kan jeg opbevare min aktier i Coop Bank, Saxo Bank eller Lunar?
Coop bank, Saxo Bank og Lunar opbevarer ikke unoterede aktier. Det er derfor ikke muligt at benytte et depot i disse banker.
Jeg ønsker at flytte mine aktier til et andet depot. Hvad gør jeg?
Du kontakter din egen bank, som kan være behjælpelig med dette.
Hvad er et CD-ident. nr. (CD-identifikationsnummer)?
CD-ident/CD-identifikation er bankens nummer som kontoførende i Værdipapircentralen (VP) og ens for alle kunder i samme bank. Dit VP-kontonummer (VP-depotnummer) er individuelt og består af CD-identen efterfulgt af dit depotnummer med et 0 foran, så det består af 11 cifre (femcifret CD-ident og ticifret depotnummer).
Er du i tvivl om CD-identifikation nummer for dit pengeinstitut og depotnummer (hvortil aktierne skal overføres), så kontakt dit pengeinstitut og få numrene oplyst.
Hvad skal jeg gøre, hvis mit CD-ident. nr. kun er på 4 cifre?
Her skal du udfylde det første tomme felt med ”0”.
Hvor lang tid går der, før jeg kan se mine aktier i mit depot?
Der går ca. 14 dage efter tegningsperiodens udløb.
Hvad er forskellen på A- og B-aktier?
A-aktier har 10 stemmer på generalforsamlingen, mens B-aktier har 1 stemme.
A- og B-aktier giver de samme fordele. Der er den totale sum af aktier, der bestemmer, hvilke aktionærfordele man er berettiget til.
Kan jeg give/sælge min børn nogle af mine aktier?
Aktierne er frit omsættelige, dvs. aktierne kan sælges direkte til en anden køber, uden at det skal ske via Danske Hoteller. Kontakt egen bank med henblik på at sælge dine aktier til en anden køber.
Hvorfor stiger/falder kursen ikke?
Da Danske Hoteller ikke er børsnoteret, følger værdien ikke markedet. Da aktien er unoteret, bliver kurset fastsat af bestyrelsen i Danske Hoteller.
Hvor meget udbetales der i udbytte?
Der udbetales udbytte både på A- og B-aktier. Hvert år kommer det til afstemning på Danske Hotellers ordinære generalforsamling. Udbyttepolitik, jf. side 42 i årsberetningen for 2022. Udbytte udbetales for de aktionærer, der har aktier pr. 31.12. Dvs. hvis man har købt aktier i januar 2023 i forbindelse med kapitaludvidelsen, udbetales der ikke udbytte til disse, da udbyttet er gældende for 2022 regnskabsåret.
Hvorfor kan jeg ikke se mine aktier i mit depot?
Det skyldes, at dine aktier ikke er navnenoterede. Kontakt din bank for at få navnenoteret dine aktier. Bemærk: når du har købt aktier, kan der gå 1-2 uger, før de er overført og dermed kan ses i dit depot.
Hvorfor står aktierne til 0 kr. i værdi?
Du bedes kontakte din bank / det sted, hvor du har dit depot for at få dem til at opdatere kursen.
Skal aktier i Danske Hoteller angives på min årsopgørelse?
Har du fået udbytte i det givne år for dine aktier i Danske Hoteller, skal du angive det i din årsopgørelse.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke har modtaget mine kuponer?
Fra 2025 får I tilsendt jeres aktionærfordele via mail. Har I fået ny mailadresse skal I kontakte Danske Hoteller A/S via investor@ eller udfylde vores kontaktformular. danske-hoteller.dkSe her.
Vi vil herefter få registreret jeres mailadresse hurtigst muligt, så I kan tilgå jeres profilside med jeres aktionærfordele.
Hvordan modtager jeg aktionærnyt/selskabsmeddelelser?
Når du udfylder tegningsblanketten med din mail, vil du automatisk blive tilmeldt vores aktionærnyheder.
Har du fået ny mailadresse efterfølgende, kan du sende os en mail på investor@danske-hoteller.dk med dine nye oplysninger eller udfylde vores online kontaktformular her.
Kan jeg deltage i generalforsamlingen?
En aktionærs ret til at deltage i en generalforsamling, og til at afgive stemme, fastsættes i forhold til de aktier, som aktionæren besidder på registreringsdatoen. Registreringsdatoen er én uge før generalforsamlingen. A-aktier giver 10 stemmer, og B-aktier giver 1 stemme.
Hvornår sender I indkaldelsen til generalforsamlingen?
Danske Hoteller udsender indkaldelsen til generalforsamlingen tidligst 3 uger før den planlagte dato. I indkaldelsen vil du hermed modtage information omkring adgangskort og dagsorden samt tid og sted for generalforsamlingen.
SE VORES AKTIONÆRFORDELE
I forbindelse med køb af aktier i Danske Hoteller A/S tilbydes en række fordele til vores aktionærer.
KØB/SALG AF AKTIER
Ved interesse, kontakt venligst:
E-mail: jeo@ danske-hoteller.dk
Tlf.: 33 31 36 05
Danske Hoteller A/S
Gammel Kongevej 102, 1.th
1850 Frederiksberg C
ER DU AKTIONÆR/INDEHAVER AF DANSKE HOTELLER AKTIER?
Og modtager du IKKE allerede vores investormeddelelser pr. mail, så...